اهداف
برنامه های آینده
تاریخچه
در اجرای جزء (11) بند (ب) ماده 2 قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (مصوب 18/05/1383 مجلس شورای اسلامی) و مصوبه جلسه 148 مورخ 21/01/1369 شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین تاکید ویژه نقشه جامع علمی کشور و تکالیف قانونی برنامه پنجم توسعه مبنی بر تقویت و حمایت از انجام پژوهش توسط بخش غیردولتی، مجوز تاسیس واحدهای پژوهشی غیردولتی و نظارت بر فعالیتهای آنها تدوین گردید. در این راستا و بمنظور انسجام بخشی و تعامل هرچه بیشتر موسسات پژوهشی غیردولتی دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی در سال 1391 ((اتحادیه موسسات پژوهشی غیردولتی)) بعنوان نهادی علمی، غیردولتی، غیرسیاسی، غیرانتفاعی و دارای شخصیت مستقل قانونی تشکیل گردیده است.
این نهاد نوپای علمی و فناوری در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیده و تا کنون دردوره هیات مدیره را در کارنامه خود داشته و اکنون هیات مدیره دوره سوم مسئولیت خطیر این مهم را بعهده گرفته است.
در سایت جدید این اتحادیه اساسنامه، ارکان، مستندات قانونی، آئین نامه ها و دستوالعمل ها، صورتجلسات و تصمیمات هیات مدیره، گزارشات مالی، مشخصات اعضاء پیوسته، فعالیتهای فرهنگی، ارزیابی موسسات، اخبار و گالری عکس جمع آوری و قابل ملاحظه می باشد.
اهداف
1- کاهش تصدی گری دولت در امر اجرای پژوهش و کوک به توامندسازی و استفاده از ظرفیت های بخش غیردولتی برای ارتقاء سطح پژوهشی در کشور
2- زمینه سازی جهت اشتغال نیروهای تحصیل کرده در بخش غیردولتی و توانمند سازی آن ها در تولید علم و فناوری
3- کاهش وابستگی فعالیت های پژوهشی به اعتبارات دولتی
4- بررسی و حل مسائل و مشکلات صنفی موسسات پژوهشی غیر دولتی
5- پیگیری دریافت مطالبات و درخواست های مورد نیاز موسسات از دستگاه های اجرایی ذیربط ( به عنوان مثال دانشجویان تحصیلا تکمیلی پژوهشی محور و ....)
6- تعامل با سازمان های ذیربط جهت شناسایی موسسات پژوهشی واجد شرایط که تا کنون به عنوان شرکت های ئانش بنیان شناخته شده اند.
7- پیگیری انجام مصوبات مجمع عمومی و هیئت مدیره اتحادیه
برنامه های آینده
1- بررسی سازمانی موسسات عضو و تعامل با سازمان های ذیربط بمنظور شناسائی آنان بعنوان شرکت های دانش بنیان
2- مبادله تفاهم نامه ها با سازمان های درجه اول کشور و واحد ها ، سازمانها و موسسات دولتی و خصوصی هم طراز
3- جمع آوری اطلاعات اعضاء اتحادیه بمنظور معرفی آنها به سازمان ها، موسسات و دستگاه های اجرائی دولتی و خصوصی در سطح کشور
4- پیگیری و ادامه دریافت مصوبات معافیت حق بیمه قراردادهای پژوهشی در سازمان تامین اجتماعی
5- ارزیابی موسسات پژوهشی غیردولتی بمنظور تقدیر از برترین ها و حذف خاطیان
6- برگزاری همایش های سالیانه اتحادیه جهت ارائه توانمندی های اعضا
7- تهیه تقویم آموزشی دوره های اختصاصی و تخصصی جهت برگزاری دوره های مورد نیاز اعضاء
8- دریافت مجوز دانشجویان تحصیلات تکمیلی پژوهش محور از طریق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
9- ایجاد کنسرسیوم های ویژه دولتی، دانشگاهی و صنعتی جهت کارآفرینی و اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی
10- درخواست مجله اتحادیه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
11- خرید محل دبیرخانه اتحادیه با مشارکت موسسات متقاضی
12- بررسی و ارائه راهکارهای تخفیفات مالیاتی
13- حضور اتحادیه در نمایشگاه های جانبی هفته پژوهش و دیگر همایش های ملی و منطقه ای موسسات عضو
14- تعامل با مدیران ارشد ذیربط در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت انجام هماهنگی های لازم
15- هماهنگی با دولت و مجلس جهت اعلام توانمندی های پژوهشی بخش خصوصی و تعامل کامل با آنها
16- تهیه و تولید برنامه های رادیو – تلویزیونی جهت جذب و مشارکت پژوهشگران در پروژه های ملی و منطقه ای
17- پیگیری دریافت مجوز از شهرداری جهت استفاده اداری موسسات پژوهشی غیر دولتی در ساختمان های مسکونی
18- پیگیری اصلاح آئین نامه خرید خدمات مشاوره ای از هیات وزیران
19- تشکیل کارگروه های تخصصی جهت توسعه بازار، پشتیبانی های پژوهشی/آموزشی و اطلاع رسانی و ارزیابی موسسات پژوهشی غیردولتی
20- پیگیری لایحه مصوب حمایتی استفاده از سرباز پژوهشگر در موسسات پژوهشی غیر دولتی همانند شرکت های دانش بنیان
21- در برگزاری مناقصات، ترک تشریفات پروژه های دارای اعتبارات پژوهشی ویژه موسسات پژوهشی غیر دولتی به نتیجه برسد. (بند ه ماده 29)
22- تعیین و معرفی نمایندگان اتحادیه در جلسات و محافل رسمی (دولتی و خصوصی)
23-تکمیل و بروز نگه داری سایت اتحادیه بشرح ذیل :
23-1 تکمیل اطلاعات اعضای محترم بر اساس فرم شماره 1 و 2 ارسالی
23-2 بروز رسانی بخش فرهنگی سایت اتحادیه با اطلاع رسانی از سوی اعضای محترم
23-3 اطلاع رسانی فعالیت اعضا
24- پیگیری حق عضویت و تمدید گواهی عضویت اعضای محترم
25- صدور پروانه تحقیق برای اعضای ذیصلاح
26- معرفی نمایندگان موسسات جهت ارتباط با اتحادیه

|